Podcast

Podcast

Her kan du finde og lytte til podcasten Digitalisering i virkeligheden, som produceres og udgives af Pulse Consult. Digitalisering i virkeligheden er en hjælpende hånd til, hvordan du som offentlig leder skal håndtere den udvikling og de udfordringer, som digitaliseringen fører med sig.

Digitalisering kan for mange virke uoverskueligt og komplekst at inddrage i dagligdagens arbejdsopgaver, og der kan være mange spørgsmål og fortvivlelse undervejs. Denne podcast ønsker at praktisere og håndgribeliggøre digitaliseringen gennem fem konkrete trin til, hvordan du som offentlig leder kan arbejde med digitalisering i dit fagområde.

Podcasten indeholder foreløbig fem afsnit, som du kan lytte til her på siden, eller finde i din foretrukne podcast-app.

De fem afsnit er en uddybning af artiklen “Sådan gør succesfulde offentlige ledere”, som du finder her eller på lederweb.dk.

Hent de vigtigste pointer fra podcasten i denne powerpoint – lige til at bruge: pointer fra podcast.

Introduktionsafsnit

Kort afsnit, der introducerer podcasten på under 4 minutter.

Afsnit 1: Du er ikke en ø!

Du er ikke en ø! er første afsnit af en podcastserie på fem afsnit, som adresserer vigtigheden i inddragelse af samarbejdspartnere. Digital ledelse kan være en udfordring og uoverskuelig forandring at gennemgå, og derfor vil afsnittet præsentere tre gældende roller, som bør overvejes, når du leder indenfor digitalisering. Dette omfatter ledelse af digitalisering, ledelse med digitalisering og ledelse i digitalisering. Du vil i løbet af afsnittet ligeledes få besvaret spørgsmål om, hvordan du igangsætter digitaliseringsprocessen, samt hvem du kan søge hjælp hos.

Afsnit 2: Husk borgeren

I andet afsnit – Husk borgeren – får du indblik i, hvordan du inddrager borgerperspektivet i digitaliseringen, og hvorfor det er vigtigt at sætte borgerne i centrum for de digitale løsninger. Det er vigtigt for dig at huske, at løsninger, der ikke er designet til mennesker, er uholdbare. Derfor præsenteres, hvordan du som leder kan skabe borgerfokus og tilmed inddrage dem i jeres design af løsninger og processer. Afsnittet stiller en række spørgsmål, hvor du fra et borgerperspektiv kan overveje, hvordan svarene kan bidrage til at forbedre jeres service og kerneopgaver.

Afsnit 3: Find forandringsagenterne og brug dem aktivt

I tredje afsnit – Find forandringsagenterne og brug dem aktivt – skiftes der fra det tidligere borgerperspektiv i afsnit to over til fokus på medarbejderne. Indførelsen af nye digitale løsninger kan drage paralleller til forandringsledelse, men blot fordi du mestrer denne disciplin, kan der stadig være yderligere kompetencer, som du skal være opmærksom på. Gennem afsnittet vil du blive præsenteret for, hvordan du, som leder, skal påtage dig rollen som forandringsleder, og herigennem kommunikere og motivere dine medarbejdere mod en digital udvikling.

Afsnit 4: Find modet til at prøve af

Fjerde afsnit – Find modet til at prøve af, – skal inspirere dig til at kaste dig ud i digitale løsninger, trods en frygt for et mislykket eller fejlbart resultat. Afsnittet opfordrer dig til at være modig og nysgerrig på digitale tiltag – og til at lære af de fejl, der nu skulle komme på din vej. Du præsenteres ligeledes for, hvordan du kan overføre den agile tilgang til din ledelse af digitale projekter, som muliggør en eksperimenterende kultur, hvor fejl accepteres.

Afsnit 5: Brug data til at følge op

Brug data til at følge op er femte og sidste afsnit i denne podcastserie om ledelse indenfor digitalisering. Afsluttende afsnit vil drøfte, hvad du skal gøre, når den digitale løsning er sat i drift. Efter implementeringen kan du ikke blot læne dig tilbage i stolen og se udviklingen blomstre. Nej, det kræver både tid og ressourcer at løbende følge udviklingens forløb. Er du blandt andet i tvivl om, hvordan du gør opfølgningen til en rutine, hvorfor det overhovedet er nødvendigt, og hvordan du derefter forholder dig til data? Så lyt med her!