Skip to main content

Af: Clara Melchior Simonsen, den 2. juni 2025

Generativ AI, kunstig intelligens, sprogmodel – ja, kært barn har mange navne. Vi kan efterhånden ikke komme uden om dette fænomen, hverken i vores privatliv eller på arbejdspladsen. Du tænker måske, at ChatGPT er din nye bedste ven, og I skal stå sammen gennem tykt og tyndt. Eller måske, at det er noget værre vås, som kun dine unge og lidt for woke kollegaer bruger. Ikke desto mindre står det efterhånden klart, at kunstig intelligens er kommet for at blive.

Med oprettelsen af Den Digitale Taskforce for kunstig intelligens er det da også tydeligt, at der fra politisk side er en ambition om at udnytte kunstig intelligens. Taskforcen skal understøtte anvendelsen af kunstig intelligens, bland andet med det formål at frigøre arbejdskraft samt øge kvaliteten i den offentlige sektor (Digitaliseringsministeriet, 2024). Selv sidder jeg tilbage med en tvivl om, hvordan – og til hvad – jeg egentligt kan anvende kunstig intelligens. Og jeg tror ikke, jeg er den eneste.

Ordene kvalitet og offentlig sektor leder mine tanker hen til borgeren, som i min verden altid bør være i fokus. En måde, at arbejde struktureret med borgernes behov, er gennem personaer. En persona er en beskrivelse af en fiktiv person, der indeholder beskrivelser af vaner, holdninger og ønsker. Formålet med denne brugerfokuserede metode er at forstå målgruppen, for derigennem at tilrettelægge gode processer, til gavn for både borger og organisation (Nielsen, 2011). Her kan de generative sprogmodeller som for eksempel Copilot og ChatGPT være en hjælp.

Et essentielt element i arbejdet med personaer er, at beskrivelserne er stykket sammen af viden om virkelige mennesker. For at udarbejde personaer kræver det således data om reelle borgere. Kunstig intelligens bør altså ikke lave hele arbejdet, men har et stort potentiale som samarbejdspartner i udviklingen af personaer, og kan gøre processen både nemmere og hurtigere (Christensen, 2023).

På workshoppen Pulse Pitstop får du konkrete redskaber til at arbejde med personaer på en værdifuld måde. Workshoppen indeholder hands-on øvelser, der gør dig stærkere i at arbejde med generativ AI så det også kan blive en del af din værktøjskasse.

Læs mere på hjemmesiden: Pulse Pitstop – Pulse Consult eller kontakt Pulse Consult for at høre mere.

Litteratur

Christensen, D. (2023, August 29). Publico. Retrieved from Kan du skabe bedre personas med AI? Fordele og faldgruber: https://publico.dk/publico-bloggen/kan-du-skabe-bedre-personas-med-ai-fordele-og-faldgruber

Digitaliseringsministeriet. (2024). Digitaliseringsministeriet. Retrieved from Kommissorium for Digital Taskforce for kunstig intelligens: https://www.digmin.dk/digitalisering/mere-om-digitalisering/digital-taskforce-for-kunstig-intelligens-

Nielsen, L. (2011, August 16). Hvem er din persona? Retrieved from Kforum: https://kforum.dk/article128602k.ece

Leave a Reply